Friday 27 February 2015

Tiub Fallopian tersumbat

Teks : Maizatul Sharin Mohamad 
Entri 14

Assaalamualaikum WBT.

Aku sambung sikit pasal endometriosis. Salah satu lagi kesan endemotriosis adalah tiub fallopian tersumbat. Maksudnya? Endemotriosis boleh tumbuh di mana mana dan salah satu tempatnya adalah tiub fallopian.  Apabila darah terkumpul dan tiada tempat untuk keluar maka ia akan berkumpul di dalam tiub fallopia. Semakin lama semakin banyak dan akhirnya menyebabkan ia tersumbat. Apabila tersumbat maka sprema tidak dapat bertemu dengan ovum seterusnya gagal untuk proses persenyawaan.

Atas sebab itu, aku mendapat khabar yang amat mengecewakan. Aku tidak boleh mengandung dengan cara biasa. Doktor menyarankan aku dan En Suami melakukan prosedur IVF. 

Aku dan En Suami termenung dan buntu untuk membuat keputusan. Patutkah kami lakukan ? Bukan sedikit belanja yang diperlukan. Kos yang pailing minimum adalah RM 13,000. Perlukah kami korbankan wang sebanyak itu untuk mendapatkan zuriat?

Tiada tempat lain untuk mengadu selain Allah SWT. Pada-Nya kami mengadu. Hanya Dia yang mengetahui apa yang terbaik untuk kami. Insha Allah.

Penerangan ini adalah berdasarkan pemahaman aku daripada apa yang diterangkan oleh doktor sakit puan aku.

Untuk mengetahui tersumbat atau tidak, ujian HSG perlu dilakukan. Sejenis cecair akan dimasukkan kedalam tiub. Tiub yang normal adalah seperti gambar open tube.


Sekian Wassalam

No comments:

Post a Comment