Tuesday 17 February 2015

Tips untuk membeli Novel

Teks : Maizatul Sharin Mohamad Mokhtar
Entri :7

Assalamualaikum warahmaatullah hiwabarakatuh

Aku memang suka baca novel. Mempunyai keupayaan untuk menghabiskan pembacaan dalam tempoh satu malam kalau kena dengan novelnya. Kebanyakan novel yang diadaptasi ke drama ada dalam koleksi aku.

Selalu orang bertanya kepada aku, macam mana hendak pilih novel yang best. Harga novel paling murah RM19. Kalau kena novel yang best, berbaloilah membeli. Kalau kena yang tidak best bukankah satu kerugian. Dulu aku pun selalu terkena , jadi aku tukar taktik. Caranya :
  • Sewa novel.
    Aku selalu sewa novel . Ada sebuah kedai buku sewa beli Readers Paradise di Ampang Point yang aku sering pergi Jadi tidak payah beli.
  • Tengok sinopsis cerita.
    Membaca sinopsis novel amat penting dalam pembelian novel. Dari sinopsis aku boleh agak konflik, jalan cerita dan menentukan sama ada novel itu menarik atau tidak..
    • Tengok penulis dan latar belakang penulis
      Penulis yang baik akan membuat kajian atau bercerita melalui pengalaman mereka. Kalau hendak dapatkan novel yang baik, cuba lihat antara muka surat terkhir novel. Ada sesetengah novel ada memberi info tambahan yang ada kaitan dengan cerita novel tersebut. Contoh :.
    Penulis ada sediakan segmen ilmu di akhir novelnya.







    •  Ulang cetak 
    Cetakan yang berulang kali merupakan antara yang menentukan cerita itu menarik atau tidak. Kalau tidak menarik pasti tidak akan diulang cetak. Betulkan ?









    Itu antara tips yang aku gunakan semasa hendak membeli novel.Antara novelis yang memang aku suka baca novelnya 
    • Roseharissa ( Penulis ini menulis dengan jujur, Novelnya sangat direct.)
    • Hanina Abdullah ( Very cheeky novelis)
    • Evelyn Rose (pernah tengok Ariana Rose ? Yes she's the one)
    • Hlovate (pernah memenangi Anugerah Pilihan Pembaca 2013 -PNM RTM )
    • Melur Jelita 
    • Anna Lee (setakat ini novelnya tiada cerita kahwin paksa dan ceritanya berlainan sikit dari novelis biasa)
    • Rin Ahmad
    • Syamnuriezmil (Sangat kelakar.Membaca mesti tersenyum)    dan akhir sekali
    • Ramli Awang Murshid . Thriller. Cerita di luar kotak. Sesiapa yang membaca pasti tidak boleh agak apa pengakhirannya. Penulis yang mempunyai imaginasi yang tinggi
     Itu sahaja yang dapat aku kongsikan serba sedikit hobi aku. Bukan novel sahaja, Ada juga bahan bacaan yang lain yang akan kukongsikan bersama.

    Sekian . Wassalam


    No comments:

    Post a Comment