Monday 23 February 2015

Tips untuk mengadakan Family Day

Teks  Maizatul Sharin Mohamad Mokhtar
Entri 11

Assalamualaikum WBT

Cuti cuti Malaysia Yeayyyyy .. Cuti panjang. 19/2-22/2/2015 Tahun Baru Cina. Wah seronoknya...
Sempena cuti panjang ini aku dan keluarga telah mengadakan family day . Tempatnya di Bagan Lalang Selangor sahaja. Sebab kalau aku buat di luar dari Selangor pasti akan terperangkap dalam kesesakan jalan raya terutamanya pada musim perayaan. Kalau di Selangor ahli keluargaku yang datang dari Perak tidaklah perlu mengharungi jammed berbanding kami yang hendak keluar dari KL. Maka semua bersetuju untuk mengadakan di Bagan Lalang  Selangor.  Rupa rupanya memang susah juga umtuk mencari tempat dan menguruskan family day ini, Jadi berdasarkan pengalaman aku yang menjadi setiausaha Family Day (hahahahaha,,) di sini aku kongsikan sedikit panduan, Keluarga aku tidaklah ramai sangat . Tidak sampai pun 50 orang, tetapi itupun mencabar juga. Jadi antara perkara perkara asas yang perlu ambil kira :-
  • Tarikh. Yang ini penting supaya ahli ahli keluarga yang lain boleh merancang dan minta cuti awal awal,terutama mereka yang perlu menempah tiket kapal terbang. Selewat lewatnya pemberitahuan selama 3 bulan.
  • Bajet. Keluarga aku kategori sederhana sahaja. Jadi aku perlu cari tempat yang semua ahli keluarga lain mampu. Memanglah kalau ikutkan hati mestilah tempat yang grand, tapi perlu ambil kira kemampuan ahli keluarga yang lain. Jadi untuk keluarga aku, kami tetapkan tidak lebih RM 100 sekepala.
  •  Lokasi. Pada mulanya aku hendak buat di Pulau Pangkor tapi memandangkan musim perayaan dan kemudahan logistik jadi aku tukarkan lokasi. Aku juga ambil kira majoriti keluarga aku suka pantai dan mandi laut, jadi tempat mesti berhampiran dengan laut.
  • Pakej yang ditawarkan. Perkara penting yang aku utamakan makanan perlu disediakan dan kemudahan untuk beriadah. 
  • Suasana tempat penginapan. Chalet yang dipilih tidak terlalu protokol. Contohnya satu bilik hanya boleh dua orang sahaja. Aku tidak suka chalet yang terlalu 'rigid'. Sebab peraturan sebegitu menyukarkan untuk kami yang golongan sederhana untuk bercuti. Bagi aku lagi seronok kalau semua keluarga dapat berkumpul dalam satu rumah atau chalet. Memanglah tidak boleh sebab kami pun ramai, tetapi sekurang kurangnya tidak perlu ada limitation bilangan orang untuk satu bilik. Aku faham kalau dilihat dari sudut keuntungan tetapi bagi aku kalau ramai pengusaha chalet yang boleh memberi kelonggaran, aku rasa cara yang macam itu lebih mengundang lebih ramai pengunjung dan aku rasa penduduk di Malaysia ini ramai yang dari golongan sederhana
Jadi setelah lebih kurang 4 bulan merancang dan mencari lokasi akhir kami semua bersetuju mengadakan family day kami di Bagan Lalang Beach Resort. Alhamdulilah, masih banyak kekurangan tapi Insha Allah akan diperbaiki untuk tahun yang akan datang.

Gambar nenda nenda ku


Pantai Bagan Lalang.Air pasang dalam pukul 5-6 petang sehingga 10 pagi keesokannya





    Chalet untuk orang bujang. Biliknya di loteng. Bawah tempat rehat




    Futsal

    Dewan makan

    BBQ 

    Kami sekeluarga.. Ada lagi sebenarnya tapi tidak hadir

    Sepupuku yang "comel"

    Si kenit
    Sekian , Wassalam

    No comments:

    Post a Comment