Monday 16 February 2015

Halwa Telinga di petang hari di dalam kereta.....

Teks : Maizatul Sharin Mohamad Mokhtar
Sumber : Ustaz Kazim Elias- Radio FM Nasional (95.3 FM) 6.30 pm
Entri: 6

Assalamualaikum warrahmatullah hiwaabarokatuh

Alhamdulilah. Hari ini dapat pulang awal sikit. Bukan sudah habis kerja. Kerja memang tidak akan habis,cuma Encik Suami datang menjemput. Wahh bertuah sungguh rasanya.


Hampir sesak.




Sepanjang perjalanan, tangan aku mula gatal menukar nukar setesen radio. Satu tabiat apabila menaiki kereta. Konon mencari lagu yang best . Sambil menukar, tangan terhenti di stesen Radio FM Nasional 95.3 fm. Hmm ada tazkirah dari Ustaz Kazim. Tajuk tazkirah








10 perbuatan yang tidak diterima Solatnya.
  1. Apabila mendengar azan dilaungkan tetapi tidak datang berjemaah. Maksud azan di sini adalah, apabila kita mendengar  suara bilal itu sendiri bukan melalui pembesar suara. Contoh apabila berada di dalam masjid, mendengar suara bilal melaungkan azan, tetapi tidak solat berjemaah. 
  2. Tidak menunaikan zakat. Solat dan zakat berkait rapat. Tidak diterima solat apabila tidak menunaikan zakat dan sebaliknya.
  3. Bezina. 
  4. Makan riba. Jauhi riba. Pilihlah kaedah kewangan Islam
  5. Menyamun dan mencuri. Amalannya tidak akan diterima selagi dia tidak bertaubat dan kembalikan hasil curi.
  6. Memakan benda haram. Contoh babi, anjing dsb
  7. Memakan benda yang tidak diizinkan atau dihalalkan. Contoh lori beras berlanggar di tengah jalan. Beras bertaburan dan kita mengambilnya, Maka di situ rezeki tidak halal maka jangan ambil.
  8. Jual benda dan makanan haram. Contoh tangkap dan jual ular sawa  di kedai makan Cina.
  9. Hamba yang lari dari tuan. Atau pada zaman sekarang suami meninggalkan anak isteri tanpa nafkah  zahir dan batin. Digantung tidak bertali. Tidak diterima solat si suami walaupun dia seorang Imam.
  10. Perempuan yang masam muka, bercakap dengan suara yang tinggi dan derhaka kepada suami. Ini yang selalu para isteri terbabas. Maka seelok eloknya minta maaf pada suami sebelum solat.
Aku kena hisab diri aku. Terutama no 10.  Ok


Sekian . Wassalam

No comments:

Post a Comment