Saturday 28 February 2015

Doktor Sakit Puan - Dr Hamid Arshat

Teks : Maizatul Sharin Mohamad Mokhtar
Entri  15

Assalamualaikum WBT

Apabila aku diagonisis mengidap endometriosis, pelbagai usaha aku lakukan untuk hamil. Langkah pertama adalah mendapat pandangan dari pakar sakit puan yang berpengalaman dalam hal kesuburan dan ketumbuhan. Mendapatkan pandangan dari pakar sakit puan adalah perlu sebab pesakit endometriosis perlu menjalani prosedur tertentu untuk hamil. Antara doktor sakit puan yang pernah aku jumpa adalah :-

Dr Hamid Arshat

Beliau adalah doktor pertama yang aku jumpa. Beliaulah yang mula mula memeriksa dan mendapati aku menghidapi endometriosis. Beliau mempunyai pengalaman lebih 30 tahun dalam bidang sakit puan. Antara bidang pengkhususan beliau adalah merawat kemandulan dan merawat ketumbuhan (endometriosis, fibroids etc). Memang betul betul pakar sebab sekali pandang pada scan beliau boleh menerangkan padaku jenis endometriosis aku. 

 Atas nasihat beliau, aku menjalani pembedahan  laproskopi. Secara ringkasnya, prosedur dimana, doctor akan buat satu hirisan di perut untuk masukkan kamera dan tengok keadaan dalam rahim. Prosedur ni adalah untuk pesakit yang mempunyai masalah saluran tiub fallopio, ovarian cyst & merawat endometriosis. (Jangan ngeri tengok gambar)

Hirisan untuk masukkan kamera. Gambar dari alamhamilblog.com
Sesetengah prosedur doktor cuma membuat hirisan melalui pusat untuk masukkan kamera

Pembedahan laparoskopi   

Selepas menjalani pembedahan laparoskopi, aku diberi cuti sakit selama sebulan. Penjagaan selepas pembedahan laparoskopi sama seperti orang dalam pantang sebab pembedahan ini melibatkan rahim, jadi rupaku memang seperti orang dalam pantang. Terima kasih kepada mama dan En Suami kerana menjaga aku semasa aku sakit. 

Apabila sakit barulah aku tahu nikmat sihat. Jadi, apabila kita sihat jagalah kesihatan baik baik. Bila kena pantang makan, barulah tahu nikmat makan. Jadi bila makan berpada padalah. Jangan makan sampai sakit

Sekian Wassalam





No comments:

Post a Comment