Sunday 22 February 2015

Adab bersedekah

Teks : Maizatul Sharin Mohamad Mokhtar
Entri 10
Sumber : Radion Ikim FM ( 8 am 22.2.2015)
Assalamualaikum WBT

Pagi ini saja keluar bersama Encik Suami. Seperti biasa tangan pun mula memutar mutar mencari stesen radio.  Pencarian berhenti di stesen radio Ikim FM apabila mendengar topik 
Adab Adab bersedekah. Aku tidak sempat mendengar secara keseluruhan tapi antara isi penting yang sempat aku catat untuk dikongsi bersama adalah :

  1. Kalau kita bersedekah dan mengharapkan balasan walaupun dengan ucapan terima kasih, maka habislah pahala sedekah tersebut. Maka sebaik baiknya lupakankah apa sahaja apa yang kita berikan kepada orang lain.
  2. Darjat ikhlas yang paling rendah .. Tidak tengok apa yang kita beri  dan tidak tengok kepada siapa yang kita beri - Imam Al Ghazali
  3. Syeikh Kaadir Al Jalani (penghulu segala wali) ditanya dengan soalan    'kepada siapa yang patut  aku infakkan harta aku'. Beliau menjawab 'Infakkan kepada siapa yang patut menerima dan infakkan pada siapa yang tak patut menerima, nescaya Allah SWT akan kurniakan rezeki yang patut kamu terima dan yang tidak patut kamu terima'.





Entri ini untuk peringatan kepada diri aku sendiri.

Sekian dan Wassaalam

No comments:

Post a Comment