Tuesday 24 February 2015

Tips untuk mengurangkan kerja rumah di hari minggu

Teks : Maizatul Sharin Mohamad Mokhtar
Entri : 12

Assalamualaikum WBT

Setiap hari aku pulang lewat dari kerja. Terlalu banyak perkara yang aku perlu pelajari dan selesaikan sampai aku sendiri tidak sedar hari sudah gelap. Bila pulang dari kerja memang badan sudah letih dan  tidak berdaya hendak buat apa apa pun. Jadi bila tiba hujung minggu , boleh dikatakan satu hari suntuk aku gunakan untuk membasuh baju dan mengemas. Maka untuk mengelakkan aku berkurung di dalam rumah membuat kerja rumah di hujung minggu maka aku membuat senarai yang perlu aku lakukan setiap hari supaya boleh mengurangkan kerja rumah di hujung minggu.

  • Basuh baju dua hari sekali
  • Lipat dan seterika baju terus apabila angkat dari ampaian. Ini untuk mengelakkan timbunan kain yang perlu dilipat di hujung minggu
  • Satu hari lap satu rak. Maka di hujung minggu tidak perlu mengelap rak 
  • Basuh tandas semasa mandi
  • Lap dapur setiap kali selepas masak. Maka ruang dapur tidak perlu dibersihkan hujung minggu
Apabila aku mula lakukan  perkara dia atas, terbukti aku dapat mengurangkan sedikit masa mengemas di hujung minggu, Dengan itu, bolehlah aku meluangkan masa aku untuk melakukan perkara perkara lain

Lain orang lain cara, maka terpulang pada individu untuk melakukan.   Hanya sedikit perkongsian yang tidak seberapa dari aku.

Sekian Wassalam


No comments:

Post a Comment