Monday 16 February 2015

Sebulan....

Teks : Maizatul Sharin Mohamad Mokhtar
Entri : 5

Assalamualaikum warrahmatullah hiwabarakatuh

Salam ceria pada hari Isnin. 'There is no such thing as Monday blues'. Betulkah? Tanya balik diri sendiri. Hmmm senang bercakap tapi hendak melakukan argggggghh.. susahnya.

Genap sebulan aku bekerja di tempat baru.Mencabar walaupun skop kerja tidak banyak beza. Cuma dahulu aku lebih banyak memeriksa laporan, Tapi sekarang aku pula kena sediakan laporan. Macam turun pangkat pulak. Bukan sepatutnya buat baru periksa? Apa apalah. Sudah sekian lama berada dalam zon selesa, sekarang baru aku rasa aku betul betul menumpukan sepenuh perhatian aku kepada kerjaku (nampak sangat kerja sebelum banyak melencong).Memang rasa tertekan. Terasa hendak cabut pun ada. Semuanya di atas bahuku. Aduii pening. Mungkin atas faktor usia, semangat untuk aku bekerja semakin berkurangan. Di tempat lama aku berasa jemu kerana terlalu buat kerja yang sama.Di tempat baru pulak aku rasa macam tak cukup tangan. 



Aduuuuiiii

Ya Allah memang  aku tak bersyukur. Dulu masa tidak ada kerja, risau tidak dapat kerja. Sekarang merungut, Cuba ingat ini.



Ingat ! Ingat ! Jangan cakap sahaja buatnya tidak.          





Ok Muhasabah balik diri .

  • Kerja kerana apa ? Untuk dapat mendapat rezeki dan mendapat keredhaan Allah SWT. Jadi, daripada merungut  belajar untuk menghargai apa yang ada. Berapa ramai orang di luar sana yang tidak mempunyai pekerjaan. Aku ? Allah SWT permudahkan jalan untukku. Maka dengan itu tempuh segala tekanan dan bebanan  sambil doa kepada Allah SWT supaya hati tenang untuk laksanakan kerja aku.  
  • Dulu kata jemu sebab buat kerja yang samakan. Sekarang buat benda baru . Then stop complaining. Learn to do it and Do it. Tidak tahu . TANYA. Mana ada orang baru tahu semua benda. Maka jangan ego sangat untuk bertanya. Lain tempat lain caranya.
  • Kuatkan semangat. Insha Allah setiap masalah ada jalan penyelesaian. Jangan takut untuk buat benda baru. It just a work . Banyak lagi kerja di dunia yang lagi susah. Anggap kerja ini senang, aku boleh buat. OK
Oleh itu wahai diriku sendiri, jangan patah semangat. Jangan jadikan alasan umur sudah meningkat.  Fikir fikirkan lah. Berhenti beri alasan. Pahatkan apa yang ditulis ini dalam hati.




Sekian. AKU BOLEH.

No comments:

Post a Comment