Sunday 15 February 2015

Jemputlah aku sebagai tetamumu-Amin

Teks : Maizatul Sharin Mohamad Mokhtar
Entri 4

Assaalamualaikum Warrahmatullah  Hiwabarokatuh

Labbaikallah Hummalabbaik

2013 . 4  bulan sebelum mataf didirikan.


Pemanadangan Baitullah dari tempat solat perempuan. Tetapi hujung Disember  yang lalu dari tempat solat tidak dapat tengok Baitullah sebab proses pembesaran Masjidil Haram.





Tanggal Sabtu 14 Februari 2015, salah seorang rakanku pergi menjalani ibadat Umrah. Pemergian selama 10 hari bermula dari 14 Februari hingga 15 Februari 2015 pasti akan memberi satu pengalaman yang amat bermakna kepada beliau. Semoga beliau mendapat umrah yang mabrur. Amin 

Perjalanan untuk menjadi tetamu Allah SWT bukanlah perjalanan seperti kita makan angin di tempat lain. Perjalanan ini adalah satu perjalanan untuk mengerjakan ibadat. Perjalanan yang menuntut penumpuan sepenuhnya dari segi rohani dan jasmani.  Dan apabila mengerjakan ibadat pasti mesti bersertakan dengan penuntutan ilmu. Beribadat kepada Allah SWT bukan boleh dilakukan dengan ikut suka hati kita. Ilmu dan amal perlu seiring untuk menjadi hamba yang bertakwa (peringatan untuk diri sendiri)



Apa persediaan asas yang perlu dilakukan untuk menjalani ibadah umrah ?

Bukanlah hendak berlagak pandai, tetapi sekadar perkongsian  perkara asas untuk persiapan orang biasa pergi mengejakan ibadat umrah

  • Pastikan agensi yang kita pilih untuk pergi adalah yang bertauliah. Bertauliah bermaksud yang mendapat pengiktirafan daripada Lembaga Tabung Haji. Ini untuk mengelakkan masalah berlaku apabila sampai di tanah suci.Ada setengah jemaah umrah terkandas di Jeddah berikutan tidak mendapat kelulusan untuk masuk ke Tanah suci. Perkara ini  penting perlu diambil kira untuk kita mengerjakan umrah. Jangan terpengaruh dengan bayaran yang murah untuk pergi ke sana. Kos minimum  untuk mengerjakan umrah adalah dalam lingkungan RM 4990 dan jarak dari hotel ke Masjidil Haram adalah sekitar 500+m. Kalau ada pihak yang menawarkan harga yang lebih rendah dari itu, sila periksa dengan teliti agensi tersebut.  Lebih baik bayar lebih sedikit daripada kita ditipu untuk pergi ke sana.
  • Mengikuti kursus Umrah. Ini penting sebab kita hendak datang sebagai tetamu Allah SWT dan hendak mengerjakan ibadat umrah. Kita perlu tahu pantang larang semasa berada di tanah suci Mekah dan Madinah terutama semasa dalam ihram. Biasanya agensi Umrah akan mengadakan ceramah Umrah di waktu yang mereka tetapkan. Pastikan hadir sebab di situ kita akan diajar bagaimana melakukan ibadah umrah. Sekiranya agensi tidak menyediakan kursus Umrah, selama bulan Januari ke Mac ada sesetengah masjid yang mengadakan kursus haji contohnya Masjid Kinrara. Jadi kita boleh pergi mendengar. Mana tahu dengan niat untuk menuntut ilmu mengerjakan umrah menjadi rezeki kita untuk mengerjakan haji pada tahun tersebut.

Masjid Al Ehsan Kinrara





  • Sediakan peralatan secukupnya terutama ubat ubatan. Ubat ubat asas Panadol, ubat demam, ubat batuk, Sekiranya pergi pada musim sejuk (Bulan Disember-  Mac) pastikan bawa krim pelembap  sebab kulit akan jadi kering dan gatal. Jangan garu sebab ia akan berdarah. Jadi pakai krim. Pastikan tidak berbau (boleh didapati di mana mana kedai peralatan Umrah ) . Di tanah suci ada farmasi tetapi harga ubatnya mahal. Bayangkan harga krim kulit gatal sampai 130 Riyal. Tetapi tidak dinafikan berkesan. hehehe.
  •   Aktifkan  ATM kad supaya boleh digunakan diluar negara. Ini opsyen. Di sana banyak dugaan untuk membeli belah. Kalau rasa cukup dengan wang di tangan tidak payah buat. Tetapi sekadar untuk waktu kecemasan.
Itu adalah perkara asas. Semua orang tahu tapi apabila terlalu banyak benda yang hendak dilakukan kekadang benda asas yang kita akan lupa. Jalani ibadah Umrah dengan bersungguh sungguh  dan sentiasa berdoa  supaya kita akan dijemput menjadi tetamu-Nya untuk tahun seterusnya . Amin


Pintu masuk King Abdul Aziz. Sekarang sudah ditutup untuk pembesaran Masjidil Haram
Perkarangan Masjid Nabawi



Menuju Raudhah ( kubah hijau) bahagian perempuan

Masjid Nabawi

Makam Rasulullah SAW. Bahagian lelaki.







Sekian Wassalam

    No comments:

    Post a Comment