Thursday 5 March 2015

Tips menjemput rezeki dan kebahagiaan dalam kehidupan

Teks : Maizatul Sharin Mohamad Mokhtar
Entri : 19
Sumber : Mudahnya Menjemput Rezeki - Fathuri Salehudin


Assalamualaikum WBT



Mohon jangan salah anggap apabila membaca tajuk post aku. Aku sekadar berkongsi apa yang telah aku baca dari buku Mudahnya Menjemput Rezeki karangan Saudara Fathuri Salehudin. Aku sendiri pun sedang dalam mencari kebahagiaan dan keredhaan Allah SWT dunia akhirat. Bukan senang nak capai memandangkan aku hanya manusia biasa yang sentiasa tewas dengan hawa nafsu. Maka apabila aku membaca buku ini, perkara yang perlu aku lakukan bukanlah susah sangat, tapi melawan godaan syaitan dan rasa malas, itulah masalah utama

Orang selalu berkata, si polan itu memiliki segalanya. Rumah besar, harta melimpah, isteri dan anak yang cantik dan comel kerjaya bagus pasti dia bahagia. Benarkah? Kalau begitu kenapa masih ada ramai orang kaya tetapi tidak bahagia.  Bill gates,lelaki terkaya di dunia sanggup bersara dari syarikatnya sendiri semata mata mahu memberi tumpuan kepada kerja kerja kemasyarakatan. Hakikat hidup sebenar bukan terletak pada kekayaan material tetapi kekayaan sebenar adalah dari hati dan jiwa yang tenang dengan kata yang lain kekayaan jiwa.

Untuk mendapat ketenangan jiwa. kita sebagai orang Islam Allah sudah berikan formula formula-Nya.  Jadi di sini aku ingin kongsikan apa yang aku sudah baca dan aku dan mohon agar  sama sama kita dapat lakukan :

  • Solat Dhuha - untuk menjemput rezeki yang paling santai.  Seeolok eloknya sebelum kita memulakan kerja, mulakan dengan solat dhuha. Rezeki datang dalam pelbagai bentuk, antaranya adalah ketenangan hati.  Apabila hati tenang datanglah pelbagai tekanan daripada pelbagai sudut, insy Allah hati akan tenang menghadapinya
  • Solat tahajud. Inilah yang paling susah untuk  buat. Memang selalu gagal, padahal pada ketika inilah Allah SWT turun ke langit dunia untuk mengabulkan permintaan hamba-hamba-Nya yang berdoa
  • Besedekah. Bersedekah menolak bala. Metematik manusia 1-1=0 tetapi matematik Allah SWT 1-1=10. Jadi jom bersedekah.
  • Zikir dan asma Ul Husna  - Zikir yang paling utama adalah 'Lailahaillallah".
  • Solat hajat -  Selalu buat solat hajat sebab Allah SWT suka pada hamba-Nya yang meminta. 
  • Solat istikharah. Bukan dalam pemilihan jodoh sahaja, tetapi untuk semua perkara. Sukar membuat pilihan maka mintalah kepada Allah SWT. He knows what is best for us.
  • Solat berjemaah. 
  • Baca Al- Quran . "Al-Quran merupakan papan tanda ke syurgaa. Banyak membaca Al - Quran sama ada dengan memahami atau tanpa memahaminya akan mendekatkan diri kepada Allah - Fathuri Salehudin"
Ini adalah sebahagian dari apa yang aku baca. Semoga aku sendiri dapat amalkan apa yang aku baca.

Sekian Wassalam.

No comments:

Post a Comment