Friday 13 March 2015

Adab adab memasuki tandas

Teks Maizatul Sharin
Entri 24
Sumber - Ustaz Abdul Rahman - Felio Dakwah Yadiem- TV Al Hikmah - Hyp TV (Channel 113)


Assalamualaikum WBT umat Rasullulah SAW

Salam Sejahtera. Semoga pagi ini kita semua dikurniakan keberkatan dalam menjalani kehidupan harian.

Bila bangun pagi, selalunya apa yang kita buat? Tentulah pergi ke tandas. Maka atas sebab itu mari kita amalkan apa yang Rasullulah SAW ajar umat baginda.

Adab adabnya :-

  • Baca doa masuk tandas
  • Masuk dengan kaki kiri
  • Bila masuk tandas, pastikan segala apa yang tertulis dengan kalimah Allah SWT ditanggalkan atau dikeluarkan. Bukan setakat nama Allah SWT ya, termasuk nama para Anbiya dan juga para ulama. Ini sebagai menghormati kesucian nama Allah SWT. Dari hadith sahih, Baginda Rasullullah SAW sendiri menanggalkan cincin baginda yang ada kalimah Allaah SWT. Tetapi umtuk handphone yang ada Applikasi AlQuran, itu tidak mengapa sebab ia disimpan dalam bentuk memori.
  • Jangan membuka aurat secara terus
  • Buang air  jangan menghadap atau membelakangi kiblat. Ini bedasarkan hadis sahih dari Imam Bukhari Muslim ' apabila salah seorang kamu pergi menunaikan hajat, janganlah kamu menghadap atau membelakangi kiblat.'Tetapi untuk mazahab Imam Shafie, kalau kita menunaikan hajat di tempat tertutup seperti dalam tandas, tidak mengapa. Adab ini terpakai sekiranya kita membuang air di tempat terbuka. Contoh membuang air di dalam semak berikutan tidak dapat mencari tandas.
  • Jangan buang air sambil berdiri (terutama orang lelaki)
  • Makhruh membuang air di tempat air bertakung
  • Makhruh buang air di dalam lubang. Dikhuatiri lubang tersebut adalah tempat tinggal makhluk Allah SWT yang lain.
Sekadar perkongsian untuk sama sama kita memperbaiki diri sendiri. Aku juga insan yang selalu kalah dengan hawa nafsu, jadi bila membaca coretan sendiri boleh mendatangkan perasaan malu kalau diri sendiri tidak amalkan. Maka pesanan untuk diri sendiri. 

Sekian Wassalam

No comments:

Post a Comment